Söndag 8 september
ARC är nog trevligt för de som åker med men det skapar stora problem i marinan i Las Palmas. Tyvärr har inte marinaledningen kompetens att hantera utmaningen utan det uppstår ett kaos när de ska ordna tillfälliga platser för ca 250 båtar i en redan ganska full marina. I år har det blivit värre än vanligt. Många långliggare som haft sina platser i marinan mer än 10 år slängs ut med motivering att de inte anmält intresse för en permanent plats (!) Tyvärr finns det ingen röd tråd i hanteringen utan de som tjatar mest och gärna på spanska verkar få förtur. Olika personer på marinakontoret har olika principer. Kort och gott ett rktigt prima sydeuropeiskt praktkaos.
Vi fick beked i juni om att vi då inte kunde få löfte om en plats längre än till 1 september. Vi ville stanna åtminstone till 1 oktober. I augusti skulle de sedan kunna ge besked om möjlig förlängning då de fått information från ARC-ledningen om när de olika båtarna som deltar i ARC:en skulle anlända. De allra flesta kommer i oktober och november. I augusti fick vi istället beskedet att de inte kan förlänga några platser, utan vi kunde få stanna tills vidare på dag för dag basis. Fullständigt barockt. Risken är att den dagen de vill att vi lämnar marinan är det dåligt väder och vi vet inte om vi kan få plats i en annan marina eftersom vi inte kan boka plats i förväg då vi inte vet till vilken dag. Ïngen lek vi ville leka. Vi tackade för oss och bokade en plats i Marina Lanzarote i Arrecife. Den marinan är privatägd och de har en annan attityd till sina kunder än den kommunala hamnen i Las Palmas. Lite dyrare, men fortfarande ett lågt pris jämfört med marinorna i medelhavet.
Så, den 2 september hade vi ett bra väderfönster för att ge oss ut i motvinden 110 M till Lanzarote. Prognosen hos Windy sa vind N 10-15 knop under dygnet resan tar och en våghöjd på ca 1,3 meter varav större delen dyning med en frekvens på ca 6-7 sekunder. Det visade sig stämma alldeles utmärkt. Vad vi missat var motströmmen. Med vågor, vind och ström mot oss fick vi bara ut en fart över grund på ca 4 knop en stor del av resan trots att vi hade ett varvtal på motorn som normalt ger runt 6 knop. Vi lämnade Las Palmas vid 13.30 och var framme ungefär 14.30 dagen därpå. Trötta men glada att allt gått bra.
Innan vi åkte passade vi på att slutföra monteringen av vår nya autopilot och göra ett 360-graders varv inne i hamnen för att synkronisera kompassen med verkligheten. Den nya autopiloten gjorde ett bra jobb på resan. Kvickare respons i de ibland kantiga vågorna tror vi man kan tacka gyron och nyare algoritmer för. Det ska bli intressant att se hur den kommer klara gennakerseglingen som vår gamla Autohelm från 1998 inte alls behärskade. Det var inte direkt läge att prova gennakersegling under den här resan med en vindvinkel oftast runt 30 grader.
Vi lämnade Lanzarote och Joyager igen på lördagen och räknar med att återuppta livet som cruisers i oktober/november då kontinentala Europa blir väl kallt för frusna f.d, nordbor..
Lämna ett svar