Lördag 10 oktober 2020
Äntligen har vi kommit tillbaka till Joyager! Planerade två månaders paus i båtlivet blev drygt ett år. Flyg från Lissabon till Las Palmas och sedan färja till Arrecife. Vi undviker att flyga med lokala Binter Canarias som bara tillåter 6 kg som handbagage. Bara ryggsäcken väger nästan 3 kg tom. Hur tänker de? Lite struligt att gå ombord på färjan med den obligatoriskt tunga packningen med delar till båten. Oron innan vi kom fram var ganska stor, hur hade båten klarat sig? Så här länge hade vi inte lämnat henne sedan vi lämnade Sverige 2013. Vi hade anlitat varvet att spola av båten några gånger, men annars skulle allt vara som vi hade lämnat det. Det kommer ständigt sand farande från Sahara så båten täcks snabbt igen. Kylen stod på med lite ostar och smör mm. Watermakerns konservering hade passerat sin maxtid för länge sedan så nytt membran fanns med i packningen. Hur hade batterierna klarat sig? Hade solcellerna som var enda källan för el klarat jobbet?
På det hela taget hade det mesta gått bra. Vi fick inga större negativa överraskningar. Vi var hemma igen!
Vi hade haft påhälsningar av kackerlackor rnen fällorna vi hade satt ut hade gjort sitt jobb så vi hittade bara ett fåtal döda odjur. Kylen stod snällt och gick och batterispänningen var normal. Allt var dammigt även invändigt. Med GoPro kameran kollade vi skrovet under vattenlinjen och anoderna. Även de hade klarat sig. Skrovet var däremot ganska ordentligt beväxt. Coppercoat färgen hade inte klarat att hålla undan den lokala floran och faunan. När vi startade motorn och la i växeln kände vi kraftiga vibrationer och hörde nya ljud. Propelleraxeln och propellern var rejält beväxta. Genom varvet fick vi tag på en dykare som spenderade tre timmar med att rengöra allt under vattenlinjen. Efter det lät det normalt igen när propellern roterade.
Efter att ha fått en överblick på båtens status startade vi återigen ett arbetsläger för att förbereda för den planerade färden mot Portugals sydkust. Att-göra listan hade ett trettiotal punkter. Bland de större var städning, rigginspektion, byte av membran i watermakern, serva vinschar, byte av impeller, skrämma liv i satellittelefonen och program för väderinfo, laga bimini och sprayhood.
På tisdag 13 oktober väntar vi planerad besättningsförstärkning. Vår vän Jonas som normalt är kapten på sin och hustruns Amel ”Lady Annila” ska göra resan norrut säkrare och trevligare. Om prognoserna håller så åker vi så snart han kommit.
Det kommer att gå att se vår resa från den här hemsidan. Under rubriken ”Var ar vi nu?” visas vår position med bara lite fördröjning med hjälp av vår Spot satellitsändare. Vi kommer även lägga in dagsrapporter på hemsidan – om bara tekniken vill vara med oss. Bli inte orolig om det blir luckor i rapporteringen. Det finns många saker som kan krångla i satellitkommunikationens inte helt mogna värld. Vi räknar med att resan tar 5-6 dagar, men det kan ta längre tid om vädret spelar oss spratt eller något på båten krånglar. I princip räknar vi med nordliga vindar så vi kan inte åka direkt mot målet som man kan göra när man åker i motsatt riktning med vinden i ryggen. Troligen lägger vi först kursen mot Madeira för att sedan styra mer eller mindre rakt mot Portimao på Portugals sydkust.
Lämna ett svar