Onsdag den 4 november
Vi kom fram till Mallorca 23 oktober efter att ha tittat till ”The rich and idle” i Ibiza på vägen. Vi var faktiskt bara inne och vände i hamnen på Ibiza, till och med lågsäsongspriserna avskräcker. Däremot hittade vi en trevlig ankringsplats en bit bort från Ibiza stad där vi låg några timmar för att vänta in rätt avgångstid mot Mallorca.
Efter Almerimar vi skrev om senast har vi hunnit med en vecka i Cartagena, lite längre tid än planerat eftersom vi avvaktade bättre väder mot Balearerna. Bättre väder betydde den här gången att det inte skulle blåsa motvind, direkt seglingsbart blev det ändå inte. Cartagena var en positiv överraskning, rent och snyggt och en hamn och marina som måste vara en av medelhavets mest skyddade. Vi var och tittade på Undervattensarkeologiska museet som låg ca 50 meter från båtplatsen. Lagom stort museum. Särskilt rolig var spanjorernas skildring av ett sjöslag där de fick en fregatt fullastad med skatter från Sydamerika sänkt av elaka British Navy och tre faryg hamnade i England. På ett mycket ärorikt sätt blev spanjorena av med fyra fartyg medan Britterna inte förlorade något… Tyvärr var Sjöhysteriska museet i staden stängt just den här veckan. Där finns världens äldsta ubåt från slutet av1800-talet bland annat. Vi fick nöja oss med att se den genom ett stort fönster. Den är förvånande lik en modern ubåt, i alla fall för en amatör på området.
Innan vi gick in i marinan på Palma hittade vi en alldeles utmärkt ankarplats ungefär en timme sydväst om hamnen. Vi kom fram vid 8-tiden på morgonen ovanligt trötta efter nattseglingen från Ibiza. Mest berodde det på den rätt stökiga angöringen med märkliga ljussignaler och en stor passagerarfärja som plötsligt trängde sig in innanför oss när vi rundade udden in i Palmabukten. Kanske någon släkting till Italienske ”Kapten ynkrygg”, han som testade hur nära man kan gå en ö häromåret? Sällsynt idiotisk manöver var det i alla fall. Vi fick i princip stanna för att få någon marginal kvar. Ankringsplatsen har dagtid varit knökfull, men under natten var vi bara 5 båtar. Väldigt skyddat och bra. Söndag den 24:e oktober flyttade vi in i marina för att träffa elverksmekanikern Udo dagen därpå. Real Club Nautico Palma, fint värre.
Felsökningen av elverket utmynnade i ett konstaterande att elverket måste ut ur båten för vidare felsökning och reparation. Det är inte rimligt att försöka utföra seriöst arbete i det trånga motorrummet. Problemet var att elverket inte gick att ta ut via någon av de två befinliga öppningarna. Har de monterat elverket innan däcket las på plats? Rimligaste lösningen var att såga upp ett hål i sittbrunnsgolvet som ligger rakt ovanför motorrummet. Det hålet kan sedan även användas om vi skulle behöva lyfta ur motorn någon gång senare. Sagt och gjort, på fredagen kom plasttekniker Heiki och sågade. Direkt efter helgen på måndagen kom sedan först Udos mekaniker Christian och vi hjälptes åt att lyfta ut elverket. Lite pillrigt, men med hälp av ett block på bommen, fallet till stormstoren och ett block på targabågen stod 100 Kg elverk på bryggan. En liten stund senare kom Heiki och satte temporärt igen och tätade hålet. Vi kommer nämligen inte vänta på reparationen utan elverket får åka lastbil till hamnen i Licata för återmontering där. Det är redan sent på säsongen och visa av tidigare erfarenheter av reparationer som drar ut på tiden vill vi inte riskera att ”fastna” i Palma.
Samtidigt med elverksarbetet har vi haft besök av Bosses bror med familj. Vi hann med att åka och bada i en vik på torsdagen innan håltagningen och sedan var vi ute och seglade några timmar på tisdagen efter att elverket var urplockat och hålet igensatt. Förutom det hann vi med att äta gott några dagar och ta tåget till Soller under söndagen. Kul med besök ombord.
Nästa steg blir nu att fortsätta till Mahon på Menorca onsdag-torsdag. Därifrån letar vi sedan väderfönster mot Sardinien, knappt 200M. Måndag ser hoppfull ut i prognosen nu,
Lämna ett svar