Torsdag 13 April
Måndagen den 13:e mars kom vi till slut i vattnet igen i Kalkara. Planerade 2-3 veckors arbete på land blev nästan 4, så vi får väl inte vara alltför besvikna. Nästan alla jobben blev gjorda. Huvudsaken var att inredningen blev utbytt till stora delar som planerat, att delar av vår Coppercoatbeläggning på botten blev bättrad och att vi har en ny svartvattentank i glasfiber som inte läcker. Kvar på varvets att-göra lista blev att svetsa fast ett antennfäste på targabågen. Vi ska försöka hitta en vindstilla dag att åka tillbaka och få det gjort.
Tillbaka i Msida marina fick vi sätta full fart med att återställa allt vi burit tillbaka från vår tillfälliga bostad på motorbåten till sina platser och röja ur förpiken för våra gäster. Våra vänner Inger och Sakka anlände sent på onsdagskvällen för några dagars besök på Malta. Vi hade som vanligt väldigt trevligt och hann med att se en hel del av pyttelandets begivenheter. Flygmuséet blev ett måste för fyra segelflygare. Vi hyrde en bil för att ta oss runt så det blev till att damma av talangerna i vänstertrafikkörning igen. Vi tjuvtränade lite i London nyligen när vi var och hälsade på Tinas dotter så det gick väl hyfsat.
Efter besöket blev det dags att ta tag i projektet med att byta kylskåpsisoleringen som aldrig kom igång under tiden på varvet. Det var för många som arbetade i båten då för att vi också skulle få plats. För att komma åt kylboxen var vi tvungna att dela köksbänken i två delar. Kändes lite tufft att sätta sågen i bänken men det var enda rimliga sättet. Att arbetet var välbehövligt har vi förstått på kylskåpets strömförbrukning och skicket på den gamla isoleringen bekräftade alla misstankar. Stora delar var vattenindränkt och andra delar saknade isolering helt eller så var det stora springor. Vattnet hade orsakat mängder med svart mögel. Inget bra betyg till Westerlyvarvet här.
Kylboxen består av en balja i glasfiber nersänkt i köksbänkens utrymme av trä. Mellan dessa är det isolering. Glasfiberlådan är tyvärr inte rak utan smalnar av mot botten på de bägge långsidorna som dessutom är vinklade i två steg mot botten. För att göra det ändå krångligare går det ett grovt plaströr för elkablar nära lådans bakkant mot skrovet. Det går alltså inte att limma isoleringen på utsidan av lådan och sedan sänka ner den utan vi måste bygga isoleringen nere i utrymmet så den passar lådans form så bra som möjligt. Isoleringen vi fått tag på hos en
luftkonditioneringsfirma bestod av 20- 30 mm tjocka skivor av polyuretanskum. De har mycket bra isolervärden och har en väldigt låg vattenupptagningsförmåga. För att täta mot den rundade skrovsidan använde vi polyuretanskum på sprayburk, typ byggfog. Vi hade köpt 3 skivor på 4 x 1,2 meter vilket skulle räcka med lite marginal. Planerad tid trodde vi skulle bli 2-3 dagar. Så blev det inte riktigt, det tog drygt 10 dagar.
Bottenisoleringen består av 6 x 30mm isolering vilket är väldigt bra. Kyla går nedåt. Varje skiva fick sågas till individuellt för att passa mot skrovets form. Höger sida om lådan hade plats för 85 mm isolering. 30mm skivorna visade sig vara drygt 31mm tjocka. Även de fick sågas till i olika form för att anpassa mot ett spant på skrovets insida och det nämnda elröret. Framsidan hade tyvärr bara plats för 75mm isolering och var ganska enkel. Vi försökte med lite mer, men då passade inte bänkskivan. Baksidans isolering var den mest komplicerade med två olika vinklar på lådan. Det blev 6 skivor under elröret plus tre till ovanför. Tjockleken blev 95 mm + ca 20-50mm av den gamla isoleringen som var i gott skick mot skrovets insida och någon centimeter med fogskum för att fylla ut. Totalt mellan 100-150 mm isolering bakom lådan utom vid elröret där det blev tunnare.Är det då bra eller
dåligt? En tumregel säger 1cm isolering per 10 l volym. Vår kyl är på ca 85 liter + 50 liter svaldel som håller lite högre temperatur, så vi ligger väl i snitt runt den tumregeln. Det viktigaste är botten och de nedre delarna och där har vi mer isolering än regeln anger.
För att få till rätt vnklar på bitarna bakom lådan gjorde vi tre stycken mallbitar av 30mm isolering efter formen på lådans gavlar. De fick sitta i när vi fogskummade för att hålla emot kraften när skummet expanderar. De mallbitarna användes sedan som isolering på vänstersidan om lådan, som fick totalt ca 110mm isolering inkl fogskum. Här missade vi tyvärr att hålla emot fogskummet ordentligt vilket gjorde att vänstra gaveln på lådan buktade in något. Vi borde ha satt en planka mellan lådans gavlar. Det är kraft i fogskummet när det kan böja ca 5mm tjockt glasfiberlaminat plus 95 mm styva isolerskivor. Det här gjorde att det blev ordentligt trögt att lyfta upp lådan efter att fogskummet stelnat. Vi var tvungna att lyfta den för att montera på en slang för lådans avrinning. Att det sedan blev trögt att få ner lådan igen behöver väl inte nämnas, men det gick. Alla bitar hade limmats på plats med Sikaflex och innan lådan slutligen trycktes ner tätades alla skivskarvar invändigt på samma sätt.
Vi tycker nog att vi gjort vad vi kan nu för att hålla kvar kylan i boxen och det ska bli väldigt intressant att se hur elförbrukningen påverkas. Tidigare har kompressorn gått i stort sett hela tiden så fort utetemperaturen gått över ca 25 grader. 4 A förbrukning x 24 timmar ger nästan 100 Ah per dygn!
Vi hann inte med att driftsätta kylen innan vi lämnade Malta för ett planerat besök i Portugal och Stockholm.
Medan vi är borta har vi en snickare som arbetar med att byta ut nåtmassan i teakdäcket, ett annat efterlängtat projekt. Efter att det är klart har vi faktiskt inga stora inplanerade projekt kvar. Vi ska byta batterier i batteribanken innan vi lämnar Malta och det finns lite motorunderhåll och andra mindre jobb kvar att göra, men kanske, kanske ser vi slutet på vinterns arbetsläger?
Lämna ett svar