Tisdag 18 september
I slutet av februari lyftes motorn ur Joyager på varvet Sopromar i Lagos. Vi hade väntat länge på att arbetet skulle påbörjas, men nu blev det gjort. Hålet i sittbrunnsgolvet vi gjorde när vi tog ut elverket på Mallorca 2015 var bara nästan tillräckligt stort, vi fick såga upp det ca 5 centimeter till. Grrr. Vi kan inte bara skylla på varvet att motorlyftet dragit ut på tiden. Vi skulle också göra en del förberedelser som vi skjutit framför oss när vi bl a varit förkylda till och från. Även inspirationen att ta tag i de olika projekten som skulle göras under vintern/våren saknades länge. Det har helt enkelt varit skönt att under en tid inte behöva arbeta med det ständiga båtunderhållet som blir följden av ett liv ombord. Under sex veckor arbetade vi istället varje dag inklusive helgerna och blev kompisar med nattvakten.
Senare samma dag som motorn lyftes ur plockade mekanikern Miguel isär den så vi skulle kunna se vad som orsakat den höga oljeförbrukning vi haft sedan höstens överhettningsproblem då en gummidetalj i kylsystemet plötsligt brast. Det var två kolvar som skadats och behövde bytas. Det var de två främre cylindrarna som drabbats. Motorn lutar en hel del i längsled (rak propelleraxel) så vattennivån sjönk undan i främre delen av motorn först när kylvattnet läckte ut. Det ser ut som motorn nypt, dvs de två kolvarna som är tillverkade av aluminium och expanderar mer än stål, har av värmen växt så mycket att de inte fick plats i sina cylindrar och därmed stoppat motorn. Även cylinderfodren har påverkats, men det ser ut att fungera att hona bort det material kolvarna lämnat efter sig på cylinderväggarna. Även kolvringarna behöver bytas på alla cylindrar. Särskilt toppringarna har tappat spänsten. Man kan även misstänka att gummitätningarna på ventilstyrningarna fått stryk av de höga temperaturerna, så de byts också. Nog dags ändå efter 20 år.
I övrigt såg motorn väldigt bra ut efter drygt 3500 timmar. Lagren var i nyskick, inga läckage vid topplockspackningen och inga avlagringar i oljetråget. Vi ska byta resterande gummidetaljer i kylsystemet då de flesta nu är 20 år gamla och lever på övertid. I förebyggande syfte passar vi också på att kolla eller byta lager och kol i startmotor och generator, byta vattenpump, byta lager och packboxar i sjövattenpumpen, byta vevaxeltätningar och lite annat smått och gott. Vi kommer vara särskilt noga med att byta givare till vattentemperatur och switchen som larmar för hög motortemperatur. Hade de gjort sitt jobb tidigare hade motorn inte behövt repareras.
Även växellådan får en ny genomgång efter den bristfälliga ”reparationen” i Grekland förra hösten. Den har läckt mer olja efter än före reparationen och en del lager som ”byttes” då är i tveksamt skick, så det får bli nya på några ställen. Växellådan är kyld av det sjövatten som sedan går vidare till motorn och det visade sig att en slanganslutning i stort sett korroderat bort. Hela det lilla hus som överför kylan till växellådan är gjort i aluminium. Kanske bra för kylningen, men väldigt olämpligt för kontakten med saltvattnet. Marin kvalitet igen…
Någon vecka efter att motorn togs ur hade varvet även påbörjat arbeten med propelleraxeln och det nedre roderlagret som återigen lossnat i skrovet. Roderlagret byttes i Holland 2012 för att det kärvade när båten var i vattnet och när vi la upp båten i Holland vintern 2013/2014 upptäckte vi att lagret var löst. Det limmades åter på plats då och säkrades med några stoppskruvar, men var nu löst igen. Varvet har gjort ett nytt lager i kompositmaterial istället för brons och reparerat lagerläget i skrovet för att det nya lagret ska sitta säkert. Förhoppningsvis för gott den här gången.
I samband med det arbetet upptäcktes en spricka i glasfibern i rodrets övre framkant. Den har åtgärdats nu. Troligen beror den på att man limmat ihop rodrets två halvor dåligt vid tillverkningen. Det i kombination med att punkten där roderaxeln kommer ut ur skrovet blir en svag punkt för krafterna roderaxeln utsätts för. Axeln och rodrets glasfiber har kunnat flexa, men skarven har varit mindre flexibel och spruckit.
Propelleraxeln kommer att bytas då den är lite sliten vid lagringspunkterna och framför allt där tätningen vid skrovgenomföringen ligger an. De bägge vattensmorda lagren i skrovet och i propelleraxelstödet vid propellern ska också bytas, liksom tätningen mot skrovet. Den fungerar visserligen ok, men bäst att passa på. Den är snudd på omöjlig att komma åt när motorn är på plats. Huvudanledningen, förutom i förebyggande syfte, med arbetet med propelleraxeln är att vi hela tiden vi haft Joyager hört ett mystiskt ljud från axeln vid motorgång som vi hoppas bli av med nu.
När den här delen av texten skrevs (slutet av mars) väntade vi fortfarande på ett kostnadsförslag från den portugisiska Perkinsimportören på delarna till motorn. Där går det inte fort. Det tog nästan en månad (!) att få fram en reservdelskatalog och sedan sölade varvet med att ta fram en lista på vad vi behöver. Det påverkar förstås tidsplanen för att få tillbaka motorn väldigt negativt. Hade vi anat det här hade vi nog valt att beställa delarna från den svenska importören istället, då hade troligen motorn varit klar en månad tidigare. Varför ska det vara så trögt att få något gjort i EU:s södra delar?
I väntan på motorn tog vi tag i en del andra projekt. Alla de fem år gamla och illaluktande slangarna till toaletter och septiktank har bytts ut. Totalt 24 meter slang i de mest oåtkomliga utrymmen. Ett skitgöra kan man säga. Skrovgenomföringen till watermakern har flyttats närmare den för att få ner längden på slangen. Det ska ge högre kapacitet och mindre slitage på pumparna.
Kylboxen har fått ett helt nytt kylsystem med en kombinerad kompressor som fungerar både som vatten- eller luftkyld. Då slipper vi kasta maten nästa gång vi står på land. Det gamla systemet upphörde helt att fungera i somras vilket gjorde att vi använde frysen som kyl de sista månaderna.
Förutom det har vi även tagit tag bl a i följande:
– Montering av en elektrisk vinsch – för enklare hantering av seglen mm
– Montering av antenner på targabågen – skulle gjorts 2015, men nu blev det av.
– Ny tätmassa i skarven mellan däck och överbyggnad – har både kletat och torkat senaste säsongen. Skulle ha bytts när däcket nåtades om, men…
– Delvis ny isolering till frysen – har med tiden blivit fuktskadad. Det skulle blivit en helt ny box, men när den till slut kom hade den fel mått. Grrr…
– Skyddskapell till dingen – synd att låta UV-ljuset förstöra den när den ligger still längre perioder.
– Kontroll av bultar till vantinfästning i däcket – A3-bultar som kan vara känsliga för korrosion. Det var ingen fara med dem.
– Ny varmvattenberedare – 20 år gammal och fungerade, men är omöjlig att byta utan att lyfta ur motor eller elverk.
– Nya blixtlås i sprayhooden – UV-ljus och starka vindar knäckte dem.
– Tre el-anslutningskontakter vid masten har bytts. De gamla var helt uppfrätta av saltvatten och har ställt till problem.
– Furlern till förseglet har fått en ny tunnare lina. Den gamla fick inte riktigt plats på sin rulle och det blev ibland svårt att få ut seglet helt.
– De röda linjerna ovanför vattenlinjen har målats om. Ett enkelt projekt tycker man, men som krävde mycket påtryckning på varvet innan det blev bra.
– Botten har fått ny Coppercoatfärg. Den gamla var drygt 10 år och inte så effektiv längre. Även detta jobb orsakade tråkiga diskussioner med varvet.
– Slipning och lackering av teaklister vid luckorna i sittbrunnen.
– Nytt batteri till bogpropellern och rengöring/infettning av alla elanslutningar till den.
– Byte av ackumulatorkärl vid färskvattenpumpen.
Lämna ett svar