Lördag den 17 maj.
Ett par dagar senare än planerat fick vi båten i vattnet. Vattenordningen blev rätt, dvs allt vatten är kvar på utsidan. Bytet av nio av båtens tio skrovgenomföringar har alltså gått bra. (Den tionde byttes för två år sedan) Att det ska behöva vara så många hål! Vi har ändå lagt igen två hål efter att ha dragit om toalettslangarna förra vintern. Det har varit en rätt tuff arbetsvecka med start kl åtta och arbete fram mot midnatt de flesta dagarna. Förutom skrovgenomföringarna har vi fått ny ankarkätting/lina på plats. Kättingen är nu mer lämpliga 10 mm mot den gamla rostiga som var 8mm. Totalt har vi nu 40 m kätting och 40 m lina. Vi har även bytt en handpump till bakre toaletten, vattenfilter, zinkanoder och en färskvattentankväljare. Det har blivit en hel del rengöring också både över och under vattenlinjen. Friborden har fått ett nytt lager vax. Bottenmåla behöver vi inte, båten har en Coppercoatbeläggning som varar minst 10 år. Resten av båten kan vi vaxa nu när vi ligger i vattnet.
När vi hade kommit på plats i marinan hade vi på en gång turen att få ett par trevliga Belgare som bryggrannar. De har visat oss hur vi bäst ska ta oss genom Belgien på vägen mot Frankrike. Det visade sig vara mer komplicerat än vad vi trott. Inloppet mot Antwerpen som vi ska passera är starkt påverkat av tidvatten med strömmar på 15-20 km/h så vi måste passa tidvattnet och följa med strömmen när vattnet går in från havet. Motströmmen rår vi inte på.
Vi har nu en del arbete kvar att göra, men räknar med att lämna Bruinisse på tisdag eller onsdag. Hyrbilen vi har ska lämnas i Amsterdam på måndag så det gäller att vi handlar mat och annat innan dess. Vi ska även få vår livflotte levererad på tisdag morgon. Vi lämnade den för service och ompackning i januari, men den måste förstås bli klar i absolut sista sekund…
Lämna ett svar