Måndag 23 mars
Long time – no write… Ja, det har helt enkelt inte hänt så mycket på båtfronten sedan förra inlägget. Från 1 februari till 14 mars har vi varit i Stockholm och arbetat med att färdigställa det ombyggda köket och badrummet mm i vår lägenhet. Vi har även tagit det definitiva beslutet att sälja lägenheten, så det har varit mäklarkontakter, styling, fotografering och en massa annat. Nu blir det visning 12 april och sedan får vi se hur det går. Innan vi åkte hem hade vi avtalat med Claus, en trevlig Dansk smed som bor på Gran Canaria, om att tillverka en targabåge till Joyager. Vi vill ha plats för bl a mer solceller, en vindgenerator och antenner. Vi vill även bli av med de rätt groteska dävertarna som satt på båten när vi köpte den så dävertar för dingen fanns också på beställningen för targabågen.
Den 16:e mars seglade vi i god medvind för bara försegel söderut till Costa Rica där Claus ville ha oss för att montera targabågen. Hans verkstad finns i intilliggande Arguineguin så resvägen för honom blev kortare. Dessutom så blåser det betydligt mindre på Gran Canarias sydkust med den förhärskande nordvinden, vilket är en förutsättning för att det ska gå att svetsa utomhus med moderna svetsmetoder. Tyvärr fick Claus förhinder med ett annat jobb som drog ut på tiden de första dagarna vi var där så monteringen påbörjades först på fredagen.
Under tiden vi väntade roade vi oss med att titta lite närmare på Costa Rica. Som vi nämnt här tidigare är vi inte så imponerade av de här ”turistmaskinerna” som vuxit upp vid kusterna längs världens attraktiva turistorter. Som tur är tillåter många städer inte att det exploateras så hårt vilket gör att det fortfarande finns massor med genuina städer och byar att besöka för oss som inte är roade av massturism. Men i Costa Rica har de fått härja fritt. Det klättrar hotell och andelslägenheter längs alla sluttningar i den klippiga dalen och längst ner ligger ett riktigt vidrigt shoppingcentrum med skräp och skräpmat. Stackars människor.
Väderprognoserna visade på allt starkare nordliga vindar från och med söndag kväll så vi blev mer och mer angelägna att återvända till Las Palmas som vi planerat innan dess. Vi hade ett väderfönster för arbetena från onsdag till lördag. Lördag och söndag var det prognos på ovanligt svaga vindar med varierande riktning. Lämpligt väder för återresan norrut alltså. Claus ställde upp på att arbeta vidare på lördagen men han och hans medhjälpare hann inte bli färdiga med allt på så kort tid. Själva bågen kom i alla fall på plats, men en del utrustning är kvar att svetsa. Så snart de var klara på lördagen lämnade vi hamnen i Costa Rica för en nattlig tur med motorgång till Las Palmas. Trots svaga vindar mötte vi en hel del dyning som vi fick tampas med, men det kändes som rätt beslut att åka innan de starka nordvindarna skulle gjort resan väldigt obekväm eller stängt in oss i Costa Rica på obestämd tid. Vi hoppas nu att vinden ska lugna ner sig så Claus kan komma upp till Las Palmas och göra klart arbetet den närmaste tiden. Vi har också en hel del arbete vi kan göra under tiden med att montera solpaneler, dra kablar och uppgradera regulatorer mm. Sedan finns förstås vår gamla vanliga lista på saker som behöver göras att beta av på. Targabågen är annars det näst sista större projektet vi haft på listan sedan vi åkte i juli 2013, så det ska bli väldigt skönt när det är klart. Det sista? En watermaker! Förhoppningen är nu att vi med 400W solpaneler och vindsnurran ska bli hyfsat oberoende av landström för att köra kylbox mm och att vi ska kunna svajankra mer när vi kommer tillbaka till medelhavet i sommar. Det kan behövas med den höga nivå på hamnavgifter som väntar oss där.
Lämna ett svar