Söndag 21 maj
Sedan vi lämnade Malta den 12 maj har vi tagit oss mot nordost till Crotone i tre steg. Först till Siracusa som vi även besökte förra sommaren, sedan till Rocella-Ionica på Italienska stövelns främre sula och så då till Crotone strax söder om hålfoten.
I Siracusa frodas Italiensk byråkrati. Eftersom vi hört att båtar förra året bötfällts för att ha ankrat utan att först kontakta hamnkapteneriet så ropade vi upp dem den här gången. De anvisade oss en plats i vad vi trodde var den norra, lilla, hamnen. Väl där var det ganska hård vind och hamnen var trång så vi la till där en man stod och vinkade och där det var möjligt att lägga till med tanke på vinden. Det var förstås inte den anvisade platsen, men vi valde ändå att stanna där. Vi meddelade kapteneriet vårt val och gick ut för att undersöka omgivningarna efter att ha väntat förgäves på ett polisbesök som skulle ske inom 30 minuter. Det fanns inte mycket att se här utan vi hamnade i den större södra hamnen och där hittade vi den plats vi anvisats, på stadskajen utmed hamnpromenaden. Hmm. Eftersom det är gratis att ligga där i fem dagar beslöt vi att flytta dit följande dag.
Dag två lämnade vi den lilla hamnen och ropade upp kapteneriet för att få en plats tilldelad igen. Efter lite språkförbistring fick vi plats P4. Till saken hör nu att vid stadskajen är det förtöjning med eget ankare och aktern mot kajen. Det har vi aldrig provat förut så det skulle bli intressant. Det är så förtöjning ofta sker i Grekland dit vi är på väg så det var bra att få träna. Första försöket där vi matade ut ankarkättingen med ankarspelet gick inget vidare, det tar för lång tid. Det måste till frifall på kättingen. I vårt fall görs det med ett vinschhandtag på ankarspelet som frigör motorn. Försök två gick mycket bättre, sidvinden var inte särskild hård och vi fick iland linor till kajen genom att styrman klev iland med dem. Det här var ju inte så svårt! Efter någon timme kom en turistbåt och tyckte vi låg i vägen och skulle flytta oss. Vi bad dem kontakta kapteneriet som anvisat oss platsen och strax ropade kapteneriet upp oss på VHF:en och bad oss flytta till plats P6 lite längre bort på kajen. Man kan tycka att de borde haft koll på att turistbåten opererade från den delen av kajen.
Ny övning i att backa in mot kajen, lite mer sidvind den här gången så vi siktade på en punkt på kajen längre upp mot vinden och lät oss driva till rätt plats. Tur att det var gott om plats här. Det gick ju bra den här gången också och besättningen på turistbåten tackade oss glatt när de kom tillbaka igen en stund senare. Vi gick sedan till kapteneriet enligt uppmaning från deras sida för att checka in. Väl där hade ingen någon aning om att vi hade anlänt! Hade vi verkligen ropat upp dem? Ja, två gånger eftersom vi först fick fel plats. Ingen kunde hitta något om det. Vi checkades ändå in och fick ok på att ligga där i fem dagar. Nu befalldes vi att varje morgon vid 8 lämna sopor till sopbilen på kajen och betala 10 Euro för det, mot kvitto. Varje dag även om vi inte hade några sopor? Jo, så var lagen. Första dagen tittade vi på när sopbilen kom och tömde papperskorgar vid 9-tiden. Även hamnpolisen var på plats och någon från kapteneriet i kritvit uniform och dito skor. Ingen brydde sig om oss eller någon av de andra båtarna, varken den här morgonen eller de följande. På onsdagen när vi lämnade hamnen var vi och lämnade vår enda soppåse i en av papperskorgarna. Så var det med det.
Onsdag till torsdag gjorde vi en nattsegling drygt 90M till Rochella-Ionica på Italienska fastlandet. Här var allt som vanligt igen, enkel incheckning och soptunnor på kajen. Vi fick låna cyklar för att ta oss in till själva staden 3 km bort och det var en sömnig liten håla, men rent och snyggt. På torsdagen vid 05.30 lämnade vi vår plats för att under dagen ta oss 65M till Crotone där vi tänkt att sedan gå direkt till Grekland. Vi var framme i Crotone vid 18-tiden och fick en plats hos den lokala båtklubben i den gamla hamnen. Lika enkelt att checka in här och soptunnor på kajen.
Crotone är betydligt mer intressant med bl a en fantastisk levande gammal stadskärna med trånga gränder. Här i hamnområdet finns en hel del restauranger inom gångavstånd, båtbutik runt hörnet och glassbarer som är värda ett besök. Även här är det påtagligt prydligt jämfört med Sicilien. Klubben vi ligger hos är aktiv med både optimist- och laserjollar och en hel del lokala båtar. Vår båtgranne på bryggan är på väg till Lipari, där han är född, med sin Belgisk-flaggade segelbåt och ska lämna hamnen på måndag morgon precis som vi.
Lämna ett svar