Måndag 19 september.
Vi tycks alltid bli borta från båten lite längre än beräknat. Även den här trippen till Lagos i Portugal och till Sverige drog ut på tiden en bit. Lagos var snabbt avverkat, men vi fastnade i Stockholm och Eskilstuna.
Besöket i Sverige inleddes med några dagar på flygfältet i Eskilstuna där vi träffade många av våra vänner i segelflygklubben. Där står tiden still, i stort sett är det samma människor där nu som när vi började flyga på 70- respektive 80-talet. Man märker det extra tydligt när man inte är där lika mycket en tid som nu när vi seglar. En del saknas förstås av naturliga skäl och många har tillkommit under åren, men kärnan av segelflygare i klubben är densamma. De är bara några år äldre. Det är nog likadant i många klubbar av det här slaget – även båtklubbar. Vår lilla stuga på klubbens camping behövde en omgång färg, så det blev till att ta på sig arbetskläder och sätta igång. Det projektet samt en veterandag som arrangeras årligen på fältet blev två av anledningarna till att vi blev kvar längre än beräknat i Sverige.
Efter veckan i Eskilstuna tog vi färja till Mariehamn. Där väntade Endeavour, en Elan 34, med Inger och Sakka. Vi seglade ett par dagar i Ålands skärgård innan det blev passage med tidig start över till Grisslehamn på svenska sidan och sedan Väddö kanal och vidare färd söderut till Finnhamn via Furusund. I Finnhamn mönstrade vi av och tog Waxholmsbåten till Stockholm. Stockholms skärgård liksom den Åländska och Finska är något alldeles speciellt. Här går det inte att slappna av med navigeringen.
Sedan rann tiden iväg med bl a uppdatering av mobilabonnemang och första steget till avveckling av en mailserver som hållits igång nästan 20 år på företaget vi var delägare i. Som så mycket i IT- och telekomsvängen gick inget av det här smärtfritt utan drog ut på tiden innan allt var på plats. Vi har nu Telenors nya abonnemang som innebär fria samtal till Sverige och inom det EU-land vi vistas i, samt 50GB surf per månad över hela EU till en fast kostnad. Vi får se hur det fungerar. Vi har även hunnit med återkommande besök hos läkare och tandläkare, inklusive en retur till tandläkaren.
Fredagen den 16 september var det färdigmålat och verandagolvet oljat så vi flög med Norwegian tillbaka till Rom och flygplatsen Fiumicino. Den ligger alldeles intill marinan, men det var ändå inte lätt att få en taxi att köra dit. Alla ville hellre köra in till Rom. Efter en stund när vi ställt oss avsiktligt i vägen i kön förbarmade sig en lokal åkare över oss och skjutsade oss de få kilometrarna till ett hutlöst pris. Som vanligt när vi ska tillbaka till båten hade vi tungt bagage, totalt 60 kg med saker som vi behöver till oss själva och båten. Eftersom vi inte vill ha några stora hårda väskor som inte går att stuva undan ser vi antagligen ut som riktiga fattiglappar med våra kinesiska plastbagar och en gammal trasig trunk. Möjligen avhåller det eventuella bagagetjuvar.
På plats i båten såg allt bra ut och det var skönt att vara hemma igen. I nuläget är det nog båten som känns mest hemma av våra boenden. Vi hade bokat in en lyft och bottenspolning av båten så helgen gick åt till att sova ikapp och förbereda upptagningen. Marina Nautilus som vi ligger hos är egentligen mer av ett varv än en vanlig marina, även om de har platser att hyra ut. De platserna fungerar så att det ligger tre båtar i bredd längs bryggan som löper längs varvsområdet. Varvet ligger längs floden Tevere som kommer från Rom. Det här gör att det blir ett intressant brickspel när båtarna ska flyttas. Vi låg längst in av tre båtar. Båten längst ut var lokal
och har sin fasta plats i marinan medan båten i mitten var en nyinköpt Hanse 455 ägd av ett Australiensiskt par som ska segla hem båten till Australien under det närmaste året.
Under måndagen skulle den Australiensiska båten åka iväg och vi skulle, som sagt, upp på land. Efter lite palaver om betalning för the Aussies som var här för garantireparationer kom vi upp på land vid 12.30-tiden. Vi lät med varm hand varvets folk ta ut båten ur sin djupa ficka och backa in den i dockan i det strömmande vattnet. Kul att se proffs köra båt! Varvets gubbar spolade sedan av båten och vi la lite extra krut på rengöring av bogpropeller och propellern till huvudmotorn. Vi hann även byta huvudanoden som efter fyra år såg lite moloken ut samt slipa av en provbit av vår Coppercoat bottenfärg för att se om det kan aktivera den att hindra beväxning bättre igen. Fungerar det kan vi slipa botten i vinter istället för att måla om. Strax efter 16 blev det sjösättning igen och vi ligger nu kvar i upptagningsdockan för att ge oss iväg i morgon förmiddag.
Första stoppet blir marinan runt hörnet i Ostia där vi tänker ligga några dagar för att ta lokaltåget in till Rom och titta på den Eviga Staden. Det är tyvärr väl krångligt att ta sig från Nautilus marina till Rom med långa promenader och bussar för att komma till tåget. Vi hade en trist upplevelse med lokal taxi när vi skulle
handla mat, det räcker. Efter Rom tänker vi ta oss västerut, mot Korsika och kanske Franska rivieran. Dags att damma av den stapplande Franskan igen!
Lämna ett svar