Tisdag 28 juni
Igår hörde vi plötsligt svenska röster i VHF:en. Drygt ett dygn tidigare hade vi lämnat Rendsburg och tagit oss de sista 35 kilometerna i Kielkanalen till norra änden i Kiel och där slussade vi ut. Det var väldigt mycket båtar utanför slussen och bland dem flera gamla klenoder till segelfartyg. En koll i datorn berättade att det var sista dagen på Kieler woche, ett klassiskt evenemang. Vi lämnade snart Kiel bakom oss och siktade mot öster. Vi hade beslutat att inte besöka Danmark utan istället gå direkt mot Sverige. Bättre att spara Danmark till kommande år än att göra ett för kort besök med dålig planering.
Efter några timmar blev det allt mörkare framför nosen. CB-moln tornade upp sig ovanför det mörka och en stund senare såg vi de första blixtarna. Åska i färdriktningen. Första reaktionen var att styra söderut mot Heiligenhafen, en stor hamn mellen Kiel och Puttgarden. En liten stund senare fick vi kontakt med 4G-nätet via telefonerna och kunde se att åskvädret i den ursprungliga färdriktningen enligt prognosen skulle avta medan åskan söderut och norrut, över land, skulle fortsätta några timmar till. Vi återtog den ursprungliga kursen och prognosen stämde, det klarnade upp mer och mer framför nosen. Lite senare på kvällen efter att det blivit mörkt, såg vi återigen blixtar framför oss men en ny koll på windy.com visade att det var åska över Rügen som låg längre österut än vår färdväg. Vi skulle runda udden vid Gedser och svänga norrut mot Sverige. Även det stämde och vi såg sedan inga fler blixtar åt det håll vi skulle. Det är fantastiskt värdefullt med väderinformationen via internet i sådana här lägen. Täckningen i mobilnätet utanför kusterna har blivit bättre och bättre de senaste åren. Utan korrekt information hade vi antagligen hamnat i ovädret på väg till Heiligenhafen som vi först tänkte.
Natten flöt sedan på utan fler överraskningar och måndagen ägnade vi åt att korsa ett antal trafikzoner med kommersiella fartyg. Det blev ganska stökigt och vi fick väja många gånger. Som mest hade vi fem fartyg samtidigt där vi skulle hamna obehagligt nära framför deras stävar vid mötet. Vi vill inte se fartygsstävar framifrån på nära håll utan väjer hellre och går bakom fartygen.
Vid 17-tiden var vi framme i Ystad och vi hittade en bra plats långsides en gästbrygga. Vi tog en promenad och beundrade den gamla stadskärnan med korsvirkeshus från 1600- och 1700-talet. Här finns ingen Domus-låda som förstört så många andra svenska städer under perioden när (S)-myglet härjade som värst.
Vi blir kvar här en dag till och har sedan tänkt att göra dagsseglingar norrut till målet på båtklubben i Skälåker.
Lämna ett svar