Fredag 23 maj
Torsdag eftermiddag var vi till slut så trötta på allt som ska skruvas med att vi helt enkelt sköt upp det som var kvar och lämnade hamnen i Bruinisse. För att passa ingående tidvatten mot Antwerpen valde vi att stanna i en marina som heter Wemeldinge och som ligger precis där kanalen mellan Osterschelde och Westerschelde börjar. Det blev sedan start i morse kl 06 och en timme senare hade vi passerat både kanalen och en sluss. Kursen sattes mot Antwerpen med mellan 2-3 knops medström. Resan gick genom områden med tung industri som fick Tysklands Ruhr-område att verka rätt trevligt och vi fick också ”nöjet” att passera tätt intill ett kärnkraftverk i full drift. Det luktade också allt möjligt konstigt från de kemiska industrier som ligger längs floden. Det som är intressant är att fastän Antwerpen ligger en bra bit in i Belgien så är det en hamn för havsgående fartyg. Stora containerfartyg bl a. Vi var framme i Antwerpen strax innan högvatten vid lunchtid och slank in i en sluss där kanalen mot Bryssel börjar. Här kändes det lite som att vi blev rånade. För att få använda kanalsystemet i Flandern, dvs en DEL av Belgien (som i sig är ett lilliputtland) fick vi betala 80 Euro för en resa på ett par dagar. Jämför med en månad på hela Frankrikes kanalnät som kostar runt 200 Euro. Eller Tyskland där det är helt gratis att åka på kanaler och i slussar.
Vid 17-tiden lade vi till i Bryssels utkanter på Brusselles Royal Yacht Marina. Härifrån kan man ta spårvagn in till centrum och det finns bra WiFi-nät.
Lämna ett svar