Måndag 14 november.
I fredags, den 11:e, tuffade vi ut ur hamnen i Cagliari så fort gryningen skymtade. Målet var Sicilien och möjlig fortsättning direkt till Malta som var slutmålet den här gången och för säsongen. Planen var att gå in på mobilnätsavstånd till Siciliens kust och kontrollera väderprognoserna igen via internet. Om det fortfarande såg bra ut mellan Sicilien och Malta och om vi var pigga nog så skulle vi fortsätta direkt utan övernattning. Annars marina på sydkusten. En ytterligare sporre till att fortsätta direkt var att på måndagen skulle vinden vrida till sydlig i området för en tid och då blir det motvind till Malta. Bra alltså att komma fram på söndagen, en gentleman kryssar aldrig!
Sträckan till Siciliens västspets stämde vädret rätt bra med prognosen. Det var slör till läns hela vägen, vindar från 18 upp till ca 25 – 27 knop och vågor upp till ca 2 meter. Det tillfälle som avvek var när ett band med regnskurar passerade och drev upp vinden till över 30 knop under en halvtimme. En kort stund hade vi 33-35 knop i några byar. Det blev kortvarigt nog för att inte riva upp mer sjö vilket vi uppskattade. Joyager uppför sig annars mycket bra i medsjö. Vi seglade hela resan med bara kutterfock samt motorstöd i varierande grad beroende på vindstyrka. Det kändes bra och gav bra balans i båten och propellerströmmen borde ge lite mer kraft till rodret. Särskilt skönt var det att bara ha focken i de starka byarna då det hade blivit jobbigt att rulla in segel på bara två personer i mörkret om vi hade valt att spira focken och sätta storseglet, vilket var vårt andra alternativ. Det hade nog sparat en del diesel, men vi sätter bekvämlighet och säkerhet före fart. Joyager är en nöjesbåt. Vi gjorde ca 7 knop i snitt på den här delen av resan.
Prognoserna vi fick tag på vid Siciliens kust visade fortsatt väder av samma typ och riktning (men utan regnskurar) så vi beslöt att fortsätta. Vi hade visserligen sovit dåligt i den ordentligt slängiga gången som orsakats av de höga vågorna, men det kändes ändå bra nog. Mot slutet av resan var vinden nere runt 10 knop och vågor klart under 1 meter. Enligt prognos. Farten minskade, men det var bara bra eftersom vi annars skulle komma fram innan det blev ljust.
I Valletta hade vi bokat plats i Msida marina där vi nu ska ligga till i vår. Det går väl i och för sig att segla hela vintern här nere, men vädret blir väldigt lynnigt så för två värmeälskare som vi är det inget lockande alternativ. Vi planerar att ta hjälp med att åtgärda vårt allt sämre teakdäck och vinyltaket inne i båten som hänger i stora sjok där limmet släppt och skumplastmellanlägget förvandlats till ett fett vidrigt pulver. Troligen tar vi upp båten någon/några veckor på varvet på Manoel Island för att bättra på bottenfärgen och byta en skrovgenomföring där ventilen av brons gått sönder. Efter bara två år! Marin kvalitet. Åtgärd av kylskåpsisolering och kanske byte av kylskåpskompressor står också på listan, kylskåpet drar alldeles för mycket ström. Den rostfria svartvattentanken från 2012 har fått små rosthål (!) och luktar illa (innehållet – inte tanken) så den behöver bytas. Batteribanken har mindre än halva kapaciteten kvar och måste också bytas och så är det en del segelarbeten mm som också ska hinnas med. Vi får nog tiden att gå…
Lämna ett svar